Lisa Illean, Février for Clarinet, Violincello and Piano (2019) | Uri Jacob
ליסה איליאן, פברואר לקלרנית, צ’לו ופסנתר (2019) | אורי יעקב
באורח אופייני ליצירותיה של המלחינה ילידת אוסטרליה ליסה איליאן, השלישיה פברואר לקלרנית, צ’לו ופסנתר חוקרת את הפוטנציאל הסונורי העשיר בניואנסים הגלום במצלול החרישי. היצירה כמעט שאינה חוצה את הרף הדינמי של ‘חלש’ (פיאנו), וברובה היא מצליבה בין צלילים ארוכים הנמשכים ומשתנים לאטם בקלרנית ובצ’לו לבין מרקמים אקורדיים וארפג’יים מאווררים הפרושים על פני כל מנעד הפסנתר. כפי שמנסחת זאת איליאן עצמה, ‘זהו קטע חורפי, אינטרוספקטיבי, המתאפיין בחקירת הדהוד הצלילים וההיזכרות בהם. כשכתבתי את פברואר ניסיתי להימנע מסימונים גלויים ומובנים מאליהם של ביטוי מוזיקלי, זאת על מנת שניואנסים של החלל הצלילי יוכלו להישמע. אני מבקשת מהצ’לן/ית והקלרניתן/ית לנגן בכיוונונים עדינים, יוצאי דופן: בעיני רוחי, תפקידים אלו הם כבקיעים של אור דומם בינות לאקורדים המושהים בפסנתר’. גישה זו המבוטאת על ידי המלחינה מהווה המשך למסורת שתחילתה בראשית המאה ה-20, שבה החרישיות הצלילית ותשומת הלב להיבט הסונורי שזו טומנת בחובה הם המאפיינים הראשונים במעלה ביצירה המוזיקלית. ניתן לראות בפרקי ‘מוזיקת הלילה’ מאת בלה ברטוק ובפרקים מיניאטוריים רבים מאת אנטון וברן מבשרים למגמה זו, שהתגבשה לכדי תפישת עולם קומפוזיטורית של ממש ביצירתו הקאמרית של מורטון פלדמן משנות ה-60 ואילך, ומאוחר יותר ביצירותיו של סלבטורה שארינו.
הניואנסיות הסונורית בפברואר מועצמת באמצעות הצלבה בין שיטת ארגון צליל שבבסיסה כוונון מושווה, לבין שיטות שנעשה בהן שימוש בעת ובעונה אחת שבבסיסן כיוונונים אחרים, כולל שימוש באלמנטים מיקרוטונליים המנוגנים בקלרנית ובצ’לו. התוצאה היא יצירה בעלת ‘אינטונציה גמישה’, כפי שמגדירה זאת המלחינה, המייצרת בחוויית המאזין תפישה מורכבת ורב-שכבתית של מערך המתחים וההרפיות הצליליים, תוך יצירת קווים מוזיקליים ארוכים ורחבי-נשימה. תשומת הלב היתירה לפרטים מוסיקליים שמאפשרת החווייה הסונורית החרישית באה לידי ביטוי כבר בראשית היצירה, כאשר הקלרנית יורד לאיטו באופן כרומטי במקביל לצ’לו העולה לאיטו, ובנקודת ההתלכדות שלהם מצטרף הפסנתר באקורדים רכים. בהמשך היצירה נחקרות עוד מגוון של אפשרויות סונוריות ברוח זו, תוך יצירת תמורות מעודנות בין הפסנתר לבין ‘חטיבת’ הכלים המלודיים.
No Comments